1 Korintierbrevet 13

Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek, vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal. Och om jag ägde profetisk gåva och kände alla hemligheter och hade all kunskap, och om jag hade all tro så att jag kunde flytta berg men inte hade kärlek, så vore jag ingenting. Och om jag delade ut allt vad jag ägde och om jag offrade min kropp till att brännas, men inte hade kärlek, så skulle jag ingenting vinna. Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst, den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda. Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen. Den fördrar allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting. Kärleken upphör aldrig. Men profetiorna skall upphöra och tungomålstalen skall tystna och kunskapen skall förgå. Ty vi förstår till en del och profeterar till en del, men när det fullkomliga kommer, skall det förgå som är till en del. När jag var barn, talade jag som ett barn, tänkte jag som ett barn, och förstod jag som ett barn. Men sedan jag blivit man, har jag lagt bort det barnsliga. Nu ser vi en gåtfull spegelbild, men då skall vi se ansikte mot ansikte. Nu förstår jag endast till en del, men då skall jag känna fullkomligt, liksom jag själv har blivit fullkomligt känd. Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre, men störst av dem är kärleken.

måndag 8 mars 2010

Att tolka GT (del 4 och sista)

Jag ska försöka runda av denna amatörteologiska studie innan jag glömmer varför jag började.
Syftet var att visa dels att Gud är EN, och likadan igår, idag och i evighet. Och att Gud är kärlek och inte straffar, utan låter nåd gå före rätt.

Låt oss som avslutning titta på ett par av tio Guds bud.
Första budet:
2 Mos 20:3  Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
Jonas Gardell drar den logiska slutsatsen att det måste finnas andra gudar eftersom man inte förbjuder något som inte finns. Men vad menas egentligen med andra gudar? För att förstå det behöver vi titta på gudsbegreppet. Vad är en Gud?
Mitt svar på den frågan är att det är någon som har större makt än jag själv, och som jag dessutom tillåter bestämma över mig. 2 Pet 2:19  De lovar dem frihet men är själva slavar under fördärvet, ty det man besegras av är man slav under.
Ur den synvinkeln finns det alltså många gudar, men Jesus Kristus, han som är Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, Han är den störste, den högste, den levande, den gode och allsmäktige Guden som ingen annan rår på.
Därför är Han den enda Guden eftersom allt annat är underlagt Honom.
Dessutom är Jesus Kristus den ende Gud som kan sätta dig fri, om du tänker efter så är det ju så att du är fri att lämna honom när du vill och börja tillbe andra gudar. Vilket också de andra gudarna hela tiden frestar dig att göra. Men alla andra så kallade gudar binder dig och tvingar dig att göra saker.
Exempel på andra gudar man kan ha är sex, makt, pengar och droger.
Men för dig som är kristen ska dessa saker inte ha någon makt över dig.
Joh 8:36  Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.

Femte budet:
2 Mos 20:13  Du skall inte mörda.
Här vill jag göra mina läsare observanta på att det inte finns några undantag här.
Det är alltså inte så att det går för sig att döda någon under vissa omständigheter. Nej det är alltid fel.
Det står heller inte att detta bud inte gäller för kungar och regeringar.
Gud är den ende som har liv i sig själv, och detta liv har han delat med sig av till oss av kärlek för att vi ska leva. Därför är det naturligtvis också fel av en regering att tillämpa dödsstraff för mord. Vad gjorde Gud med den första mördaren Kain?
Kain bekände sin synd: 1 Mos 4:13  Kain sade då till HERREN: "Mitt brott är för stort för att förlåtas.
Och Herren förlät honom och lät honom leva. Och för att visa att han verkligen var förlåten satte Gud ett skyddsmärke på honom. 1 Mos 4:15  Men HERREN sade till honom: "Kain skall bli hämnad sjufalt, vem som än dödar honom." Och HERREN satte ett tecken på Kain så att ingen som träffade på honom skulle döda honom.

Därmed avslutar jag den här lilla genomgången och hoppas att jag har visat varför jag inte tror på en straffande Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar